top of page

Ajankohtaista

Blogi: About
Blogi: Blog2

Data luo strategista kilpailuetua kaikilla Keskon toimialoilla – Tietotilinpäätös 2024 julkaistu



Data ja tekoäly ovat nousseet Keskon strategisiksi voimavaroiksi. Nyt julkaistu neljäs tietotilinpäätös kuvaa, miten dataohjautuvuus näkyy sen toimialoilla ja luo kokonaisvaltaista kilpailuetua.

”Tietotilinpäätös avaa konkreettisesti, miten luomme arvoa asiakkaille, liiketoiminnalle ja sidosryhmille sekä varmistamme turvallisen ja toimintavarman digitaalisen perustan", Keskon Minna Vakkilainen sanoo.


Raportti kuvaa Keskon strategiset valinnat datan, data-analytiikan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Datan strateginen ja taloudellinen arvo perustuu sen korkeaan laatuun ja laaja-alaiseen hyödyntämiseen liiketoiminnassa.


"Data ja sen erittäin tehokas hyödyntäminen ovat Keskon vahvuus. Parannamme monikanavaista asiakaskokemusta ja tehostamme toimintaamme. Vahvistamme myös liiketoimintojemme ja kauppiaidemme datapohjaista päätöksentekokykyä", toteaa Keskon datasta ja digikehityksestä sekä asiakkuuksista ja verkkokaupasta vastaava johtaja Minna Vakkilainen.


Merkittäviä tuloksia kaikilla toimialoilla


Dataohjautuvuuden ja automaation lisääntyminen näkyy konkreettisina tuloksina. Vuonna 2024 K-Ruoka-sovelluksen käyttäjämäärä kasvoi 38 prosenttia ja ruoan verkkokaupan myynti 13,5 prosenttia.


Kespron myynnistä jo kolme neljännestä tapahtuu digitaalisesti. Onnisen tilausriveistä noin 80 prosenttia käsitellään digitaalisesti. K-Auton asiakkaista yli 90 prosenttia aloittaa auton ostamisen digitaalisissa kanavissa. Digitaalisten palveluiden käyttäjäkokemusta mittaavat NPS-arvot ovat korkealla tasolla.


"Olemme edenneet merkittävästi digitaalisten palveluidemme kehittämisessä. K-Ruoka-sovellus palvelee jo yli kahta miljoonaa suomalaista. Kespro palvelee foodservice-alan ammattilaisten menestystä liiketoiminta- ja asiakasymmärryksellä. Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa digitaaliset ratkaisut mahdollistavat alan ammattilaisten asiakaskokemuksen ja tuottavuuden jatkuvan parantamisen. K-Auton uudistetut digipalvelut tekevät auton ostamisesta ja huoltamisesta entistä vaivattomampaa", Vakkilainen kertoo.




Tekoäly tuo tehokkuutta ja kilpailuetua


Edistyneen data-analytiikan ja tekoälyn avulla Keskon kauppiaat pystyvät tuottamaan monikanavaisen ja henkilökohtaisen asiakaskokemuksen. Merkittävä kilpailuetu syntyy ketjuliiketoiminnan tehokkuudesta ja paikallisesta asiakaslähtöisyydestä.


"Olemme ottaneet tekoälyn käyttöön määrätietoisesti ja vastuullisesti ja laatimamme tekoälyn eettiset periaatteet ohjaavat toimintaamme.  Edistynyt analytiikka ja uudet tekoälytyökalut auttavat hyödyntämään vahvaa datapääomaamme. Siten kauppiaat pystyvät ennustamaan kysyntää sekä optimoimaan valikoimia ja tehostamaan logistiikkaa", Vakkilainen painottaa.


Vastuullisuus ja läpinäkyvyys datan käytön perustana


Vastuullisuus ja läpinäkyvyys ovat keskeiset periaatteet Keskon datan hyödyntämisessä. Tietotilinpäätös kuvaa, miten data tukee kestävää kehitystä ja vastuullisempia valintoja.

"Olemme sitoutuneet korkeaan tietosuojan tasoon ja kyberturvallisuuteen. Autamme myös asiakkaitamme tekemään kestävämpiä valintoja. Tarjoamme dataan perustuvaa tietoa ostosten ilmastovaikutuksista, kotimaisuudesta ja terveellisyydestä", Vakkilainen toteaa.


Keskossa vastuullisuusdataa on kytketty osaksi liiketoimintaprosesseja. Siten optimoidaan energiankulutusta, hallitaan hävikkiä ja tehostetaan jätehuoltoa, mikä tuo sekä kustannussäästöjä että ympäristöhyötyjä.


 Tietotase konkretisoi arvonluonnin


Tietotilinpäätöksen keskiössä on Keskon tietotase, joka yhdistää datapääoman ja sen käyttökohteet eli tietovarat. Tietotase kuvaa, miten datapääoma tuottaa konkreettista arvoa liiketoiminnalle, asiakkaille ja sidosryhmille.




"Datalla ei ole itseisarvoa, vaan arvo perustuu sen tuottamaan hyötyyn asiakkaalle ja liiketoiminnalle. Tietotaseen avulla tarkastellaan datan ja sen liiketoiminnassa tapahtuvan hyödyntämisen välistä tasapainoa. Kun tasetta johdetaan aktiivisesti, sen molempien puolien arvo kasvaa", kertoo tietotaseen konseptista vastaava Mikko Merisaari Functosista.


Keskon kasvustrategia perustuu monikanavaisen asiakaskokemuksen jatkuvaan parantamiseen digitaalisia palveluja kehittämällä.


”Data mahdollistaa erottautumisemme asiakaskokemuksella. Se on laatua ja vaivattomuutta sekä kaupoissa että digitaalisissa kanavissa. Tavoitteemme on kasvattaa datan hyödyntämistä vielä merkittävästi. Panostamme jatkuvasti dataan liittyviin kyvykkyyksiin", Vakkilainen tähdentää.


Tekoäly tukee Keskon tulevaisuutta


Vuonna 2024 Kesko on ottanut merkittäviä askelia tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoälyn osaamiskeskus varmistaa teknologioiden tehokkaan ja vastuullisen hyödyntämisen sekä parhaiden käytäntöjen jakamisen toimialojen välillä.


"Meillä on käytännöllinen ja liiketoimintalähtöinen lähestymistapa generatiiviseen tekoälyyn. Tasapainottelu kokeilukulttuurin ja hallitun käyttöönoton välillä mahdollistaa uudet innovaatiot. Varmistamme aina teknologian turvallisen käyttöönoton", Vakkilainen kertoo.


Functos on kehittänyt asiakasyritystensä kanssa tietotilinpäätöksen rakennetta ja prosessia jo seitsemän vuoden ajan. Digitaalisuuden ja tekoälyn nopea kasvu ja monimuotoistuminen tekevät tietotilinpäätöksen tekemisestä yritykselle strategisen prosessin.


"Tietotilinpäätös ei ole vain raportti muiden joukossa. Sen säännöllinen laatiminen tarjoaa yritykselle mahdollisuuden hahmottaa kokonaisvaltaisesti dataan liittyviä strategisia tavoitteita ja hyötyjä. Se kiteyttää ja vauhdittaa yrityksen omaa digitaalista muutospolkua. Se on toimialallaan kilpailuetua tavoitteleville yrityksille välttämättömyys”, Functosin Mikko Merisaari sanoo.




Lisätiedot:

Mikko Merisaari, partneri, Functos Oy, puh. 050 521 4055, mikko.merisaari@functos.fi Taneli Hassinen, partneri, Functos Oy, puh. 040 504 3321, taneli.hassinen@functos.fi


Comentarios


bottom of page